Maaf Perempuan.. Saya Bukan Jual Diri !

Assalammualaikum !
Salam semasam manis strawberry xD
Sebelum baca, klik SINI dulu boleh ? :)
 
 dear someone and someone out there, PLEASE read this story :)

Ayah saya pun dahulu berkahwin ketika belajar; ketika beliau tahun 1 peringkat ijazah.

Suami saya pelajar perubatan tahun 3, dan saya cuma tinggal 2 bulan untuk mengakhiri pengajian. Ayah saya bersetuju memandangkan saya sudah kecewa, takut juga pisang berbuah dua kali. Akhirnya, kami berkahwin. Dengan mahar RM 200, sebentuk cincin emas, tiada hantaran, tiada majlis, kami bernikah.
Simple bukan? Kenapa perlu pening?

Kalau anda lelaki, anda mesti ingin berikan segala yang terbaik untuk bakal isteri anda.

Dan, kalau anda perempuan seperti saya, semestinya inginkan hantaran yang tinggi (lulusan ijazah sekarang, hantaran RM10K ke atas). Perlu tidak?

Maaf perempuan, kalau terasa. Saya bukan jual diri, saya tidak perlukan hantaran RM10-20K. Saya tidak letak harga untuk nilai diri sendiri dan harga cinta saya. Ini masalah kalau kita kahwin cara Melayu; bukan cara Islam.

Saya perempuan lulusan ijazah, saya ada tulang 4 kerat, dan saya boleh berusaha, kenapa perlu mengharap dengan lelaki? Suami bukan untuk dibebani, tapi untuk disenangi. Isteri bukan untuk dibeli, tapi untuk dikasihi.

Kos kahwin sekarang paling rendah pun RM20K serba serbi. Hantaran, majlis, belum baju, pelamin. Tapi cuba fikir, perlu tidak? Baju raya kan masih ada, cantik lagi. Kasut raya pun masih baru.
Kenapa perlu buat majlis di hotel, dewan orang ramai kan ada? Kalau rasa sangat mahal untuk katering, boleh upah orang masak, tinggal sediakan bahan dan peralatan. Bersanding tak perlu, buat penat badan duduk macam tunggul depan orang.
"Seganlah. Nanti orang kata apa."

"Isk, buat malu belajar tinggi-tinggi, tak dapat hantaran."
Hai, ni mentaliti Barat. Bagi yang beragama Islam, ingat rukun nikah.

Tanggungjawab selepas kahwin yang penting. Lebih baik duit sewa pelamin jadi duit persiapan untuk anak pertama. Prioritikan penggunaan duit anda. Kos bersalin bukan murah. Kalau di hospital kerajaan, paling kurang perlu ada RM400-500. Tapi di hospital swasta, minimum RM2000. Kos ada anak sangat tinggi sekarang.
Pernah cuba lihat harga setin susu bayi di pasar? Harga lampin pakai buang? Dan sekarang, anda masih terfikir pelamin itu penting? Ini tak kira duit nak beli kenderaan, beli rumah. Pening!!
Jadi jangan bebankan diri anda dengan majlis perkahwinan yang membazir dan tidak perlu.

Saya bahagia sekarang. Boleh keluar dengan suami tanpa rasa takut dan malu, disentuh lelaki bukan mahram. Dan suami saya tidak perlu takut saya diambil lelaki lain seperti dahulu. Apa semua yang pasangan bercinta lakukan, kini kami lakukan dengan halal. Dan kami boleh lakukan lebih dari itu, dengan halal. Tidak perlu risau. Kami aman dan bahagia. Saya dan suami masih bercinta. Masih belajar mengenal sesama sendiri. Dan percayalah, tak guna bercinta lama-lama.

Seganlah keluar dengan pasangan yang tidak halal untuk anda. Saya dan suami, masih seperti pasangan yang baru bercinta. Saya mampu tanggung hidup sendiri, kerja dan cari duit sendiri. Buat apa menyusahkan suami? Dan suami berusaha belajar bersungguh-sungguh (bagi pelajar perubatan, anda faham maksud saya), untuk mendapat keputusan yang cemerlang. Saya tahu ego lelaki tercabar, tetapi saya jujur cintakan suami saya. Saya tak ingin jadi beban, cukup asal dia berasa senang dengan saya.

Tidak perlu nafkah yang besar, semampu yang ada saya terima.
Bakal-bakal isteri sekalian, bersyukurlah dengan suami anda. Dan bakal-bakal suami sekalian, hargai isteri kamu. Terima kekurangan dan kelemahan pasangan anda. Persamaan membina keserasian, perbezaan itu melengkapkan.

Rezeki Tuhan ada di mana-mana. Jangan putus asa. Berkahwinlah! Semoga anda semua merasa tenang dan bahagia.

p/s : "Sebaik – baik perempuan adalah yang paling murah maharnya ”
( HR. ibnu Hibban, Hakim, Baihaqi, Ahmad ).
Jom klik SINI ! Bersedekah itu amalan indah dan comel ♥ 

Nota Kaki : Pernikahan yang paling berkat adalah yang paling mudah perbelanjaannya

♥ Terima Kasih Sudi Baca..Feel free to Drop Your Comment ♥

12 comments:

Farah Waheda Wahid said...

mahar saya pun x mahal... biasa2 jer... ^_^

cik wieda said...

rasa macam nak kawin jer ^^ ngee :)

GadissKecikk said...

entry yg penuh makna :) terima kasih kongsi akak :)

Zamani Abe said...

untungnya... :))

Admin said...

Untung laki dapat pompuan cam ni...

Menyayat Hati: Perbualan Jururawat dan Pesakit

nuyui a.k.a miss YUI said...

menataliti org skg perlu hntrn bagai..ntahla..

Nia Aqil said...

Nak kawen . Ngee~ :D

Nasuha said...

Semoga akk dan suami sentiasa diberi kebahagia higga ke syurga. ♥

afzalsukasuki said...

ni kira suara hati awak gak ea?jap2 awak dah berpunya?

kalau blom saya nak kenalkan kat kawan2 saya yang masih bujang kikiki.

just joking hehe.alangkah untungnya lelaki kalau semua wanita mampu berfikir macamni :)

~IraNur~ said...

@Nasuha OPSS.. belom kawen la xD

~IraNur~ said...

@afzalsukasuki suara hati sangat ! :p

Nadiah Ashikin said...

Seronok tengok orang lain bahagia.. hehe